Το Disco Elysium είναι ένα role–playing παιχνίδι που δημιουργήθηκε και κυκλοφόρησε από την ZA/UM . Είναι μια εταιρία μικρής εμβέλειας με βάση την Εσθονία και γραφεία στο Λονδίνο. Κυκλοφόρησε για PC στις 15 Οκτωβρίου 2019, με σχεδιασμό για κυκλοφορία επίσης για Ps4 και Xbox. Το παιχνίδι αντλεί έμπνευση από την Infinity Engine, με βάση τα επιτραπέζια παιχνίδια τύπου Dungeons & Dragons. Eίναι γραμμένο και σχεδιασμένο από τον Εσθονό συγγραφέα Robert Kurvitz .
Ξεκινώντας το παιχνίδι δεν είχα ιδέα τι με περίμενε. Αλλά με κάθε λεπτό που περνούσε βυθιζόμουν όλο και περισσότερο στη μυθοπλασία του, θα το πω, ΕΠΟΥΣ που ακολούθησε. Ας τα δούμε όμως με την σειρά.
Ατμόσφαιρα – Σενάριο
Απλά και ξάστερα Εξαιρετικά! Το σενάριο ξεκινάει θεωρητικά στην πολύ απλή βάση του, τοποθετώντας τον παίκτη στην θέση ενός ανθρώπου που μόλις ξυπνάει από το χειρότερο hangover του κόσμου! Αδυνατεί να θυμηθεί οτιδήποτε. Όνομα, ιδιότητα, τα πάντα! Ακόμα και βασικές κοινωνικές έννοιες του διαφεύγουν. Φυσικά αυτό είναι μόνο η αρχή. Χωρίς να θέλω να “σποϊλάρω” , θα πω μόνο ότι τα πάντα συμβαίνουν σε ένα φανταστικό χωριό μιας φανταστικής χώρας, σε μια εξίσου φανταστική εποχή που μοιάζει με εναλλακτική πραγματικότητα. Εκεί τεχνολογίες είτε δεν έχουν ανακαλυφθεί ή είναι αρκετά διαφορετικές από όσα γνωρίζουμε. Σε καμία περίπτωση δεν είναι Sci-Fi αλλά ούτε και παρελθοντική. Ακροβατεί κάπου στην μέση. Ο ήρωας μας μαθαίνει για αυτόν τον κόσμο μέσω ερωτήσεων στους αναρίθμητους χαρακτήρες που θα συναντήσει και μαζί με αυτόν ο παίκτης μαθαίνει την ιστορία και τα έθιμα του τόπου. Και όχι μόνο. Περιλαμβάνονται πολιτικές έννοιες, ρατσιστικά πρότυπα αλλά και χαρακτηρισμοί αστικών τάξεων, συνδεδεμένες έτσι που όχι μόνο είναι ενδιαφέρον, αλλά προσδίδουν ζωή σε αυτό τον κόσμο που σε περιβάλει.
Και τι κόσμος είναι αυτός! Η ατμόσφαιρα είναι απλά μαγευτική! Σε απορροφάει άμεσα και δεν σε αφήνει να ξεφύγεις από την θηλιά που δημιουργεί γύρω από την ίδια του την μυθοπλασία. Κάθε σημείο του χάρτη σου δίνει αναλογικά το feeling του κόσμου που κατοικεί εκεί. Τα στοιχεία τις φύσης ανταποκρίνονται με την εξέλιξη του σεναρίου, έτσι ώστε να δώσουν το κατάλληλο βάθρο για να τοποθετηθούν εκεί τα γεγονότα της ιστορίας.
Gameplay
Και εδώ έρχεται να κουμπώσει το πολύ ιδιαίτερο στοιχείο του παιχνιδιού. Να εξηγήσω εξ αρχής ότι είναι ένα RPG που έχει στόχο την ιστορία και την αφήγηση και πολύ λιγότερο την μάχη ή την δράση. Είναι ένα είδους μυστηριώδες θρίλερ. Επίσης έχει πάρα πάρα πολλές συζητήσεις με χαρακτήρες και όχι μόνο. Σκεφτείτε το περισσότερο σαν ένα μυθιστόρημα που, μπορείς να το παίξεις παρά σαν ένα κλασικό βίντεο παιχνίδι. Όλα όμως είναι χρήσιμα είτε για να μάθει ο παίκτης το τι συμβαίνει σε αυτόν το κόσμο, είτε για να μπορέσει να λύσει τα μυστήρια και τις αποστολές που αναλαμβάνει. Το παιχνίδι λοιπόν είναι βασικά Point & Click και στις συζητήσεις με χαρακτήρες οι επιλογές του παίκτη έχουν τεράστια βαρύτητα στην εξέλιξη του παιχνιδιού. Στην αρχή επιλέγεις τον τύπο ανθρώπου που θέλεις να χειριστείς, έχοντας 3 επιλογές. Μία διάνοια με 0 κοινωνικές ικανότητες , έναν ενσυναίσθητο λαπά με ελάχιστη αντοχή και ένα εξαγριωμένο τούβλο. Βέβαια μπορείς να δημιουργήσεις εσύ τον χαρακτήρα προσθέτοντας πόντους εκεί που πιστεύεις ότι πρέπει.
Προσοχή όμως! Αυτή η επιλογή σας μπορεί να είναι και η πιο σημαντική! Καθώς δεν ξέρετε τι θα συναντήσετε, δεν έχετε ιδέα τι πρέπει να δημιουργήσετε. Βεβαίως υπάρχουν αντικείμενα που βρίσκετε ή αγοράζετε στην διάρκεια του παιχνιδιού που δίνουν έξτρα πόντους σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Μια άλλη λύση είναι τα φάρμακα δίνουν ένα έξτρα boost με μεγάλη επιρροή στην υγεία σας. Εκτός από συζητήσεις θα κληθείτε να κάνετε κάποιες επιλογές για κάποιες ενέργειες. Οι λευκές ενέργειες μπορούν να ξανά δοκιμαστούν εάν αποτύχουν, αλλά οι κόκκινες όχι. Για κάθε ενέργεια υπάρχει ένα ποσοστό επιτυχίας αναλόγως τους πόντους που έχετε σε ανάλογη κατηγορία. Πχ εάν έχετε πόντους στην εν συναίσθηση θα έχετε μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας ώστε κάποιος να σας αποκαλύψει τι σκέφτεται και να σας δώσει ένα στοιχείο. Ακόμα όμως και εάν το ποσοστό είναι χαμηλό πχ 20% , το εάν θα πετύχει ή όχι εξαρτάται από τα εικονικά ζάρια που ρίχνει ο παίκτης. Μεγάλη ζαριά είναι επιτυχία, μικρή αποτυχία. Ακριβώς όπως τα Saving Throws του D&D για όσους γνωρίζουν.
Δεν είναι σε καμία περίπτωση γρήγορο παιχνίδι και απαιτεί την προσοχή του παίκτη και την διάθεση του να διαβάζει κείμενα. Παρόλα αυτά, τα κείμενα είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα και προσδίδουν στον γενικό χαρακτήρα του παιχνιδιού με κάποια εκπληκτικά voice acting που καλύπτουν αρκετά, αλλά όχι όλα, τα κείμενα.
Γραφικά
Είναι μακράν ότι καλύτερο έχω δει σε στυλιστικό επίπεδο εδώ και χρόνια. Είναι πραγματικά σαν ένας πίνακας να έχει ζωντανέψει και να δείχνει κινούμενες εικόνες. Ο σχεδιασμός, ακόμα και του μενού, είναι κάτι που φαίνεται ότι έγινε με μεράκι και με μεγάλη δόση τέχνης και έμπνευσης από τους σχεδιαστές. Κάθε ικανότητα έχει το προσωπικό του art work το οποίο είναι τόσο σουρεάλ όσο και to the point για το κάθε χαρακτηρισμό. Ο κόσμος, οι χαρακτήρες και ότι απεικονίζεται στην οθόνη, είναι ένα μικρό έργο τέχνης. Είναι ρεαλιστικό, αλλά και δεν είναι. Είναι σαν να είναι φτιαγμένο από ακουαρέλα αλλά δεν είναι. Δεν το χορταίνεις! Το μόνο αρνητικό είναι ότι όλοι σχεδόν οι χαρακτήρες είναι ουσιαστικά βιδωμένοι στις θέσεις τους καθ’όλη την διάρκεια του παιχνιδιού, που θεωρητικά μπορεί να διαρκέσει αρκετές μέρες μέσα στο παιχνίδι. Μόνο το βράδυ μετά από κάποια ώρα ο κόσμος χάνεται και μαγαζιά κλείνουν, αλλά γενικά όλοι θα είναι πάνω κάτω εκεί που τους πρώτο είδες.
Ήχος – Μουσική
Χωρίς να είναι κάτι το εξαιρετικό, ο ήχος και η μουσική είναι τέλεια συνδεδεμένα με το παιχνίδι και δίνουν τον αέρα του μυστηρίου και του άγνωστου όταν τους ακούς. Κάποιοι πιο έντονοι ήχοι θα σημαίνουν πολύ σημαντικά πράγματα, ενώ κάποια μουσική μπορεί και να σας κουράσει μετά από λίγο. Eιδικά εάν διαβάζετε τα κείμενα και σας πάρει λίγη ώρα, μπορεί να επιλέξετε και το mute για 5 λεπτά. Το voice acting όμως είναι από τα αγαπημένα μου κομμάτια στο παιχνίδι και πραγματικά θα ήθελα όλοι οι διάλογοι να ήταν με φωνές. Καταλαβαίνω ότι δεν γίνεται με αυτό τον τεράστιο όγκο δεδομένων και κειμένων, αλλά θα το ήθελα.
Σύνοψη
Το Disco Elysium είναι η απόδειξη ότι μια καλή ιδέα/ιστορία και πολύ όρεξη και πάθος για να την πεις, μετράει περισσότερο από τα μεγάλα μπάτζετ και τα ονόματα εταιριών. Δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα παιχνίδια ΑΑΑ και μάλιστα βάζει τα γυαλιά σε αυτούς που πλέον εμπορευματοποιούν τόσο πολύ τα παιχνίδια τους, που ξεχνούν ότι όταν υπάρχει έμπνευση και πάθος το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Είναι ίσως το καλύτερο PC RPG ever;
The Review
Disco Elysium
Ένα εξαιρετικό παιχνίδι RPG με έμφαση στην ιστορία και όχι τόσο στην δράση, με καταπληκτικό σχεδιασμό που παραπέμπει σε μορφές τέχνης. Χρειάζεται καλές γνώσεις Αγγλικών και διάθεση για διάβασμα, ώστε να ζήσεις την εμπειρία που ονομάζεται Disco Elysium. Και ναι, αξίζει κάθε λεπτό που περνάς μαζί του!
PROS
- Εξαιρετικά καλοσχεδιασμένο, με πανέμορφα σκίτσα
- Εκπληκτική μυθοπλασία και εντυπωσιακό background όλης της κοινωνικής δομής που υπάρχει στο παιχνίδι
- Gameplay με επιλογές που μετρούν στην ιστορία και την έκβαση του παιχνιδιού, αυξάνοντας έτσι το replayability του
- Πανέξυπνο σύστημα πόντων και ικανοτήτων, όπως και διάδραση με τον ίδιο σου τον εαυτό
CONS
- Θέλει γνώσεις Αγγλικών ώστε να μπεις στο νόημα
- Θέλει πολύ διάβασμα και έχει πολλά κείμενα
- Οι άλλοι χαρακτήρες δεν αλλάζουν θέση σχεδόν ποτέ