Έσβησα 3-4 εισαγωγές πριν καταλήξω σε αυτό το review. Το No Man’s Sky με πλήγωσε αλλά δεν θέλω να το παραδεχτώ. Έτσι νομίζω ένιωσαν και οι περισσότεροι gamers. Δημιούργησε προσδοκίες που ήταν αδύνατο να καλύψει και το hype κάποια στιγμή απογειώθηκε περισσότερο από οποιοδήποτε παιχνίδι μπορώ να θυμηθώ οπότε νομοτελειακά φτάσαμε να απογοητεύει ολόκληρο σύμπαν. Κρασαρίσματα για χιλιάδες παίκτες, προβληματικά γραφικά, επαναλαμβανόμενο gameplay, απαίσιο UI και Inventory system, απαίσιος έλεγχος σκάφους, αλλά γαμώτο είναι απίθανα κολλητικό. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.
Στο No Man’s Sky ξεκινάς σε έναν πλανήτη με ένα χαλασμένο σκάφος το οποίο πρέπει να επιδιορθώσεις για να φύγεις. Για να το κάνεις πρέπει να μαζέψεις resources από τον πλανήτη, να δημιουργήσεις μία σειρά από συστήματα για το σκάφος και να επιδιορθώσεις τις ζημιές του. Όταν το κάνεις πας στον επόμενο πλανήτη και κάνεις το ίδιο και το ίδιο και το ίδιο. Ανάμεσα μπορεί να βρεις κάποια μαύρη τρύπα, διάφορους διαστημικούς σταθμούς να κάνεις τις αγορές και τις πωλήσεις σου, διάφορους εξωγήινους με τους οποίους έχεις περιορισμένη επικοινωνία και συνήθως θέλουν κάτι ως αντάλλαγμα για κάποιο blueprint για αναβάθμιση του όπλου σου, της στολής ή του σκάφους σου. Στο μεταξύ ανακαλύπτεις διάφορα απομεινάρια εξωγήινων πολιτισμών που σε βοηθάνε να μάθεις την γλώσσα τους.
Backstory
Το No Man’s Sky καθυστέρησε τουλάχιστον 4 φορές να κυκλοφορήσει -μάλιστα η αρχική ημερομηνία προέβλεπε το 2015. Ξεκίνησε ως αποκλειστικό παιχνίδι για το PS4 και στην πορεία έγινε port και στο PC. Εκεί εστιάζεται το βασικό πρόβλημα του: είναι στην βάση του ένα PS4 game που έχει μεταφερθεί φτωχά στο PC. Στην πραγματικότητα είναι φτιαγμένο για OpenGL και όχι DirectX. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι φίλοι με PS4 έπαιξαν ένα τέλειο παιχνίδι -τουναντίον- είχε και εκεί τα προβλήματα του αλλά σε κάθε περίπτωση είναι αρκετά καλύτερο από το PC.
Σενάριο
Χμμ.. Βασικά δεν υπάρχει… Δηλαδή υπάρχει κάτι σαν σενάριο για να καλύπτει το εθιστικά επαναλαμβανόμενο gameplay του. Οκ υπερβάλω λίγο. Το υποτυπώδες σενάριο λειτουργεί όσο ακριβώς χρειάζεται για να συνεχίσεις να πυροβολάς βράχους στο διάστημα και να σκανάρεις κάθε ζώο με μούρη σαλιγκαριού, φτερά πεταλούδας, δόντια καρχαρία και κεφάλι τρικερατόσαυρου. Σου δίνει την αίσθηση πως υπάρχει κάτι περισσότερο από αυτό που σου δείχνει (ποιοι είναι οι Sentinels?). Λόγω της ιδιομορφίας του παιχνιδιού θα ήταν αδύνατο να είναι το νέο Mass Effect σεναριακά αλλά σίγουρα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Ελπίζω με μελλοντικά DLC και ενημερώσεις να βελτιωθεί.
Γραφικά
Πανέμορφα συστήματα, εντυπωσιακοί πλανήτες πλούσιοι σε βλάστηση, ερημωμένοι ή γεμάτοι από ζωή. Ψαρωτικά διαστημόπλοια που άλλοτε απλά υπάρχουν και άλλοτε συμμετέχουν σε μάχες επικών διαστάσεων. Τα γραφικά του No Man’s Sky είναι διαφορετικά, είναι εντυπωσιακά και παρότι ο κόσμος είναι procedural generated, τίποτα δεν μοιάζει άσχετο ή εκτός τόπου. Όλα έχουν έναν λόγο ύπαρξης. Στις περίπου 30 ώρες που έχω παίξει μέχρι τώρα έπιασα τον εαυτό μου με το στόμα ανοιχτό πάνω από μία φορά. Μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στα screenshots για του λόγου το αληθές. Βέβαια όπως αναφέρθηκε και στην αρχή το όμορφο design έρχεται με το κόστος της απόδοσης αφού πολλοί χρήστες συνάντησαν πολλά προβλήματα (μεταξύ αυτών κι εγώ). Όπως και να έχει το design είναι φρέσκο και πρωτότυπο και προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία σε καθε χρήστη.
Ήχος
Εδώ τα πράγματα είναι πιο flat. Ο ήχος της φύσης στον κάθε πλανήτη είναι επαναλαμβανόμενος αλλά όχι ενοχλητικός ενώ η μουσική εναλλάσσεται από ηλεκτρονικά beats και minimal σε post rock και το κάνει πάντα με επιτυχία. Οι ήχοι όπλων και σκάφους είναι οκ. Δεν ενθουσιάζει και περισσότερο απλά υπάρχει κάθε ήχος στο σύμπαν του No Man’s Sky. Με καλά ακουστικά αλλάζει η εμπειρία τελείως ωστόσο και θα σας πρότεινα να το δοκιμάσετε.
Χειρισμός
Από που να ξεκινήσω. Με μία λέξη: απαίσιος! Μπορεί ο χειρισμός όταν ο χαρακτήρος είναι πεζός να υποφέρεται αλλά εκείνος του σκάφους είναι πραγματικά άθλιος. Τόσο και ο χειρισμός του πεζού με το όπλο όσο και του σκάφους θέλουν δουλειά, πιθανότατα ριζική αλλαγή ώστε να μιλάμε για αξιοπρεπές gameplay. Τώρα τόσο το σκάφος δεν ανταποκρίνονται πάντα στις εντολές και είναι είναι πολύ ευαίσθητο είναι δεν καταλαβαίνει καθόλου τις εντολές του χειριστηρίου. Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν μιλάμε για ποντίκι και πληκτρολόγιο.
Menu/UI/Inventory
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το μενού φτιάχτηκε για χαζούς. Σε κάθε επιλογή πρέπει να πατάς παρατεταμένα πλήκτρο στο χειριστήριο ή το αριστερό κλικ του ποντικιού για τουλάχιστον 3 δευτερόλεπτα. Είναι πολύ περισσότερο από όσο ακούγεται και είναι απόλυτα εκνευριστικό. Εκτός από αυτό, το menu είναι γενικά κακοσχεδιασμένο ενώ το inventory είναι πονοκέφαλος. Εκτός από την περιορισμένη χωρητικότητα σε στολή και σκάφος, είναι τόσο μπερδεμένος ο χειρισμός του που ακόμα και τώρα, 30 ώρες μετά, θέλω να κατασκευάσω κάποια τεχνολογία και μπερδεύομαι. Είναι ξεκάθαρα φτιαγμένο για κονσόλα -μιας και ήταν παιχνίδι του PS4 αρχικά- αλλά ακόμα κι εκεί είναι προβληματικό.
Εν κατακλείδι
Αν είχε κυκλοφορήσει με τιμή 30€ θα μιλούσαμε για ένα αριστουργηματικό indie game που κοιτάει στα μάτια ΑΑΑ games, φέρνει επανάσταση στο είδος και υπόσχεται πολλά περισσότερα για το μέλλον. Με 60€ όμως, τιμή ενός ΑΑΑ δηλαδή, οι απαιτήσεις αυξάνονται και δυστυχώς το No Man’s Sky αποτυγχάνει να τις ικανοποιήσει. Ένα μέτριο παιχνίδι στην υλοποίηση του αλλά φρέσκο στη σύλληψή του, θα σας κρατήσει ώρες κολλημένους στην οθόνη σας αλλά μέχρι εκεί. Χρειάζεται άμεσα επιδιορθώσεις σε κάποια σημεία και ολοκληρωτικές αλλαγές σε άλλα. Μοιάζει περισσότερο ως Alpha-Early Access παρά τελική έκδοση παιχνιδιού έτοιμη για κυκλοφορία.
Φτάνει όμως, πάω πίσω στο σύστημα Akerynyeton, στον πλανήτη Resgoeton να μαζέψω Iridium.
Μπορείτε να προμηθευτείτε το No Man’s Sky από το GOG και το Steam.
Έχει βγει ήδη mod για κατάργηση του σπαστικού κράτηματος του E για κάποια δευτερόλεπτα με σκέτα κλικ. Το έχω βάλει, αλλά θέλει λίγο προσοχή όταν κάνεις dismantle γιατί κατά λάθος κράτησα πατημένο το μεσαίο κουμπί του ποντικιού και διέλυσε άμεσα διάφορα όργανα του διαστημοπλοίου μου!
Επίσης στο δικό μου PC που είναι ακόμα μια πολύ αξιοπρεπής σύνθεση, δεν έχω πρόβλημα με τον χειρισμό του σκάφους ή του παίχτη, πάνε μια χαρά ομαλά και μάλιστα συχνά έχω φορτωμένο σε minimize κατάσταση και το black desert mmo ! 😉
Hey, thanx για το heads up! Ετοιμάζω αρθράκι με τα καλύτερα Mods!
Ένας στο steam που με πρόσθεσε μου πε και για ένα mod που επιτρέπει να κάνεις όσα jumps θέλεις και πως έφτασε και πέρασε ήδη τον δεύτερο πυρήνα και τώρα είναι στον 3ο.
link για το mod που περιέγραφα πριν + άλλα δυο http://www.eurogamer.net/articles/2016-08-17-no-mans-sky-modders-start-by-shutting-up-your-exosuit
Εγω παντως που το παιζω σε ArchLinux με τον wine, ο οποιος χρειαζεται καθαρα για να φορτωσει τα .dll του παιχνιδιου, μου παιζει μια χαρα και χωρις να κρασαρει καθολου. Ευτυχως το Linux δεν εχει DirectX και αλλες τετοιες αποτυχιες. Το παιχνιδι ειναι πανω κατω αυτο που γραφεις. Πολυ επαναλαμβανομενο το story και ο χειρισμος ανορθοδοξος, αλλα ειναι τραγικα εθιστικο. Καθε φορα που κανω την κινηση και πατησω το εικονιδιο να τρεξει, αυτοματα ξημερωνει. Καθε φορα θελω να παω και σε εναν ακομα πλανητη, να τσεκαρω και αυτη τη πλευρα, να σκαναρω και αυτη τη περιοχη. Παταει πολυ στην “αναγκη” για εξερευνηση που εχει ο ανθρωπος και σε κραταει πανω για ωρες. Ισχυει οτι ισως τα 60 ειναι πολλα για ενα indie game με τα θεματα που εχει αυτο το παιχνιδι αλλα πιστευω οτι θα τα βγαλει τα λεφτα του, εστω και αργα. Δεν μπορω να πω οτι με απογοητευει, η οτι μετανιωνω που το πηρα, θεωρω οτι στη τελικη με τις ωρες που θα σκοτωσω χαζευοντας πλανητες και ταξιδευοντας στο απειρο, ακομα και με χωρις κανεναν απολυτως σκοπο, τα λεφτα που εδωσα να δικαιολογηθουν. Εχω παρει αλλα παιχνιδια με λιγοτερα η ακομα και τελειως τζαμπε με Xbox Live Gold η στο Steam και δεν με κρατησαν καθολου. Μου φανηκαν οτι πιανουν τζαμπα χωρο στην μνημη η οτι και με την εκπτωση 70%-80% που τα πηρα, τα λεφτα μου πηγαν χαμενα. Το NMS δεν μου χει δωσει αυτο το αισθημα σε καμια περιπτωση. Απλα ελπιζω στην πορεια ολα αυτα να διορθωθουν και να γινει ακομα καλυτερο και να μη βασιζεται απλα στο δικο μου το ενστικτο της εξερευνησης.
Ήδη φαίνεται πως κάνουν δουλειά στην Hello Games, είμαι περίεργος να δω σε τι μπορεί να εξελιχθεί.